Indvandringen.dk, http://www.indvandringen.dk

Siden her er til print i stående A4 format.

Kapitlet kan findes på internettet som:
http://www.indvandringen.dk/vis/artikel_oversigt_citater.php

Citater


Mikael Jalving:

"Hvis nogen for bare få år siden havde sagt, at afbrændinger af skoler, børnehaver, biler og containere snart ville blive dansk virkelighed, havde folk rystet på hovedet og affejet vedkommende som sindssvækket.
Hvis nogen havde talt om, at en demonstration imod ytringsfriheden snart ville kunne samle over 1.000 dedikerede herboende muslimer, klædt i sort og i march for fuld hals ned ad Nørrebrogade, ville vedkommende være blevet tilbudt psykologhjælp og terapi på det offentliges regning."

(25.2.2008, Berlingske Tidende)
Lars Blinkenberg, ambassadør:

"Det er et positivt træk i Spanien, at man tilsyneladende i stor udstrækning har undgået den ubehagelige debat omkring indvandringen, som ofte får de nyankomne til at føle sig helt uvelkomne."
(19.5.2007, Jyllands-Posten)

Ambassadøren kommer slet ikke på den tanke, at når hundredetusinder af indvandrere ikke føler sig "helt velkomne", så skyldes det nok, de kommer både kommer uindbudt og belaster samfundet.

Ambassadøren vender som så mange andre forholdene på hovedet- Det modtagende samfund ses som skyldigt, de indtrængende er uskyldige. I enhver anden sammenhæng ville ambassadøren kunne se, hvad der er hvad.
Matt Stone og Trey Parker, Instruktører af serien South Park:

"Nej [det var ikke på grund af religiøs tolerance, vi blev censureret]...I er bange for at blive sprunget i luften. Det er, hvad I er bange for."
(22.9.2006, Amerikansk tv-show ABC Nightline)

Skaberne af tv-tegneserien South Park, Stone og Parker, blev den 22. september 2006 interviewet i ABC-showet Nightline. De afviste fnysende, at de var blevet censureret på grund af religiøs tolerance.

Kilde: http://abcnews.go.com/Nightline/Entertainment/story?id=2479197&page=1, link pr. 26.10.2006.
Mehdi Mozaffari, professor, Århus Universitet:

"I nogle lande har man stærke institutioner, der skaber "gode borgere"; kirken, hæren, skolen. I Danmark bryder vi os ikke om den slags kollektiv opdragelse, her opdrages de unge kun gennem uddannelse, sport og sex. De tre institutioner er det kun en mindre del af indvandrerungdommen, som har adgang til."
(6.9.2006, BT)
David Gress, historiker, Ph.d.:

"Politisk er det...påfaldende, at kristne martyrer er så dårligt stof, at de kun kommer i avisen, hvis nyheder om dem gør muslimer vrede."
(3.4.2006, Jyllands-Posten)

Hvad er forskellen på en kristen og en muslimsk martyr?
Den kristne martyr dør for sin tro, den muslimske martyr dræber for sin tro.
Salman Rushdie, forfatter, og 11 andre intellektuelle:

"Efter at have overvundet facismen, nazismen og stalinismen står verden nu over for en ny global og totalitær trussel: islamismen. Vi forfattere, journalister og intellektuelle opfordrer til modstand mod den religiøse totalitarisme og støtte til frihed, lige muligheder og verdslige værdier for alle. De nylige begivenheder, der fandt sted efter offentliggørelsen af tegninger af Muhammed i europæiske aviser, viser, at det er nødvendigt at kæmpe for disse universelle værdier."
(2.3.2006, Jyllands-Posten)

Uddrag af manifest affødt af Muhammed-krisen, underskrevet af 12 intellektuelle, bl.a. Salman Rushdie.
Henrik Qvortrup, chefredaktør, Se & Hør:

"Læren er, at jo højere man råber, hærger og truer med boykot og død og forfølgelse, desto mere stikker vi halen mellem benene. Selvcensuren er en realitet. De her tegninger er harmløse, og sammenlignet med anden satire det rene vand. Den omdiskuterede tegning med bomben i turbanen er et satirisk apropos til en gruppe mennesker, der i islams navn skærer halsen over på vestlige gidsler. Hvor nærtagende har man lov at være?"
(10.2.2006, Jyllands-Posten)

Han sagde samtidig: "Det er påfaldende, at selv de medier, der bakker mest op om Jyllands-Posten stadig, ikke trykker tegningerne. Men jeg tør ikke gøre det i mit blad, for jeg kan med egne øjne se, hvilke konsekvenser det har. Det er ærgerligt. Vi burde stå fast og holde sammen...Det er beskæmmende" (original kommasætning).
Muslimsk tv-prædikant:

"Nedkald din vrede over det danske folks hoveder, oh Allah. Nedkald din fulde kraft over deres hoveder, oh Allah. Lad din jord opsluge dem, oh Allah. Send dine jordskælv efter dem, oh Allah. Send dine orkaner efter dem, oh Allah. Lad dine vulkaner bryde ud over dem, oh Allah."
(10.2.2006, MEMRI TV Monitor klip nr. 1047, Irakisk Salah Al-Din tv)

Det er så smuk poesi, at det også skal gengives på engelsk (citatet på dansk overfor er min egen oversættelse herfra):
"Bring Your wrath down upon the heads of the people of Denmark, oh Allah. Bring Your full force down upon their heads, oh Allah. Make Your ground swallow them up, oh Allah. Send Your earthquakes upon them, oh Allah. Send Your hurricanes upon them, oh Allah. Erupt Your volcanoes upon them, oh Allah".
Og så fortsættes der med lidt om, at "Closing down embassies is not enough".

Det er næsten for megen ære, der tilflyder os danskere fra denne irakiske tv-prædikant den 10. feb. 2006.
Hvad mon de siger til hans udlægning af islam i Islamisk-Kristent Studiecenter (IKS) i København?

Kilder: Den her nævnte udskift: http://www.memritv.org/Transcript.asp?P1=1047. Som tv-klip med engelske undertitler: http://www.memritv.org/Search.asp?ACT=S2 (indsæt Clip#: 1047). Links pr. 23.2.2006.
Bent Falbert, Ansv. chefredaktør, Ekstra Bladet:

"Frihedsrettigheder der ikke bliver brugt har det med at sygne hen."
(6.2.2006, TV2)
Shahejakan Khan, Leder af afd. for jounalistik og kommunikation, Peshawar universitet, Pakistan:

"Jeg må ikke sige negative ting om islam og profeten Muhammed eller Allah. Jeg må ikke diskutere disse emner i et klasselokale. Når der er restriktioner for undervisere og intellektuelle, er der et stort psykisk pres fra alle sider. Så jeg lader det ligge og taler om alle de andre emner."
(3.2.2006, Jyllands-Posten)

Og sådan er det allerede også blevet lidt her hjemme.
Naser Khader, Medlem af folketinget:

"Hvis imamerne ikke kan lide lugten i bageriet, kan de finde et andet sted at bo."
(3.2.2006, Jyllands-Posten)

Det kan jeg kun tilslutte mig.
Men hvorfor er vi mange andre, som er blevet angrebet for at sige det før i tiden?
Det er ikke, fordi imamerne har fremsat nye synspunkter.
Det er, fordi den politiske korrekthed har fået et lille knæk med udviklingen efter Jyllands-Postens profettegninger den 30. sept. 2005.
Erik Norman Svendsen, biskop, Københavns skift:

"Vi skal tage afstand fra såvel tegningerne som afbrænding af det danske flag med det hvide kors. Og så er det utroligt vigtigt, at vi fortsat taler med hinanden."
(1.2.2006, Kristeligt Dagblad)

Først at forlange, at ”Vi skal” noget ganske bestemt, er et besynderligt udgangspunkt for ønsket om en fortsat samtale.
Han antager uden videre, at tegningerne er lige så slemme som afbrænding af det danske flag.
Det kunne jo være, muslimerne mener, at tegningerne er værre. Det kunne være, de to ting ikke har noget med hinanden at gøre. Det kunne være, at nogle mener noget helt tredie.
Biskoppen er faldet for det gamle symmetri trick (USA var lige så slem som Sovjet, osv.). Han har ingen selvstændig idé om, hvordan virkeligheden ser ud (understreget af det bydende "skal").
Lars Nicolai Jensen, chef, Politiets Kriminalpræventive Afdeling:

"Jeg har virkelig også ondt af de indvandrerpiger, der flytter hjemmefra uden hjemmets accept. Det svarer jo nærmest til udstødelse."
(4.1.2006, BT)

Unge indvandrerkvinder bliver holdt i et jerngreb. Et evt. dobbeltliv bliver dokumenteret fotografisk med mobiltelefoner, og etniske taxachauffører finde kvinder på flugt fra hjemmet.
Kvinderne frygter æresdrab, og ledere på indvandrer-institutioner tør ikke stå frem med navn og udtale sig.
Lene Espersen, Justitsminister:

"Udvisning virker over for hårde etnisk kriminelle, der ikke tager det danske retssystem særlig højtideligt."
(1.1.2006, Søndagsavisen)
Franco Frattini, EU-kommissionens næstformand, retskommissær:

"Journalister og tegnere har sandsynligvis ret til at lave denne slags tegninger, men set fra et politisk synspunkt er det meget uklogt."
(23.12.2005, Jyllands-Posten)

Om de satiriske tegninger af profeten Muhammed, som Jyllands-Posten bragte den 30.9.2005.
Karsten Nissen, Biskop:

"...der er jo ingen, som har truet med at tage ytringsfriheden fra os..."
(6.12.2005, Kristeligt Dagblad)

Denne udtalelse var Nissens begrundelse for, at debat skal have et formål ud over at vise, at vi har ytringsfrihed.

Biskoppen vidste åbenbart (bl.a.) ikke, at efter mordet på den hollanske filminstruktør Theo van Gogh i 2004, var 17 pct. af de danske indvandrere enig eller meget enig i, at han selv var ude om at blive myrdet. Kun 43 pct. var uenig eller meget uenig i, at han ikke selv var skyld i det.

Hvis ikke det er en (meget alvorlig, dødelig) trussel mod ytringsfriheden, hvad er det så?
Biskoppen har nok skiftet mening, efter at sagen om Jyllands-Postens profettegninger gik helt over gevind først i 2006.
Den 2. feb. 2006 var 209 danske organisationer, firmaer og privates hjemmesider i løbet af en uge blevet hacket i meget direkte angreb på muligheden for at ytre sig (kilde: it-avisen ComOn, 2.2.2006, link pr. 2.2.2006).
11 islamiske landes ambassadører:

"Danish press and public representatives should not be allowed to abuse Islam in the name of democracy, freedom of expression and human rights, the values that we all share."
(12.10.2005, )

Fra brevet, 11 ambassadører den 12. okt. 2005 skrev til statsminister Anders Fogh Rasmussen.

På dansk i egen oversættelse: "dansk presse og offentlige repræsentanter [evt. folkevalgte] skal ikke tillades at misbruge islam i demokratiets, ytringsfrihedens og menneskerettighedernes navn, som er værdier vi alle deler".

Hvor store hyklere kan man tillade andre landes ambassadører at være?

Ambassadørerne fra Tyrkiet, Indonesien og Bosnien-Herzegovina er fra lande, som er på vej i retning af demokrati, ytringsfrihed og visse menneskerettigheder.

Det er helt til grin, når resten, ambassadørerne fra Iran, Ægypten, Algeriet, Libyen, Saudiarabien, Pakistan, Marokko og (repræsentanten) fra det palæstinensiske selvstyre, foregiver at gå ind for ikke alene demokrati, men også for ytringsfrihed og menneskerettigheder.
Kjeld Hybel, redaktør, Politiken:

"Jeg vil foreslå, at nogen straks udfører en dna-test på Pia Kjærsgaard, således at vi kan få kontrolleret, om hun skulle nedstamme direkte fra Benito Mussolini."
(5.6.2005, Politiken)

Jae, Politiken har det svært med tonen i debatten...
Walid Al-Shuzi, professor:

"Vi bliver forbudt at angribe dem [jøder og kristne], men vi har pligt til at hade dem, som det står skrevet i Koranen og Sunna'en [den norm, som angives med Muhammeds og hans disciples adfærd]...Sameksistens [med jøder og kristne] er en ting, at hade sådan en [anden] tro er noget andet...Jeg hader ikke ham [den anden] for hvem han er...Jeg hader ham for Allahs skyld...selv hvis han var af mit eget kød og blod, ville jeg hade ham for Allahs skyld."
(18.3.2005, MEMRI TV Monitor Project klip nr. 624)

Den saudiarabiske professor Walid Al-Shuzi fra Al-Riyadh universitetet blev interviewet af Al-Majd tv den 18. marts 2005.

Citatet er min egen oversættelse fra engelsk.
Kilde til udskrift på engelsk incl. ovenstående passager: http://www.memritv.org/Transcript.asp?P1=624. Som tv-klip med engelske undertitler: http://www.memritv.org/Search.asp?ACT=S2 (indsæt Clip#: 624). Links pr. 23.2.2006.
Kåre Bluitgen, Forfatter:

"I foråret 2005 blev den norske kristne Runar Søgaard truet med døden for en udtalelse om, at profeten Muhammed var pædofil. Ifølge de muslimske biografier om Muhammed giftede han sig som treoghalvtredsårig med en niårig pige, der i øvrigt blev den eneste, der trådte ind i hans harem som jomfru. I snart fjorten hundrede år har dette været en elsket historie blandt muslimer, og profetens gerninger har for de mest ortodokse ført til, at man har efterlignet hans praksis. Derfor kan niårige piger blive gift i dagens Saudi-Arabien.
At stærkt troende muslimer kan udstede en henrettelsesordre mod et menneske, der refererer en hændelse, som de største muslimske historieskrivere alle har berettet om, er selvfølgelig en bombe under ethvert demokratisk og humanistisk værdigrundlag."

(0.0.2005, "Om massemord, gedepasning og krænkelsens velsignelse", artikel i Fri tale (2005), s. 104)

Kåre Bluitgen udgav i jan. 2006 (børne)bogen "Koranen og Profeten Muhammeds liv", forlaget Høst og Søn.
Bogen er illustreret af en anonym tegner.

Det var bl.a. fordi Bluitgen havde svært ved at finde en tegner til at illustrere bogen, at Jyllands-Posten i sept. 2004 offentliggjorde karikaturtegninger af profeten Muhammed.

Det er ikke kun i Saudiarabien, at mindreårige piger bliver giftet væk også i nutiden.
Den tidligere ægyptiske præsident Anwar Sadat (f. 1918, myrdet 1981), forfalskede papirerne, så han kunne få giftet sin 12-årige datter væk (link pr. 18.2.2006).
Kåre Bluitgen, Forfatter:

"Da det var blevet Salman Rushdies tur i den lange række af digtere og forfattere, der er blevet dødsdømt for at krænke islam, foreslog jeg i Dansk Forfatterforening, at vi alle sammen lod trykke et uddrag af De Sataniske Vers på en ekstra side bagerst i vores næste bog...
Desværre fik ideen ingen opbakning; frygten for en fatwa havde sat sig. Eller måske bare angsten for at blive beskyldt for at generalisere eller stigmatisere eller hetze og dermed krænke en hel religions udøvere."

(0.0.2005, "Om massemord, gedepasning og krænkelsens velsignelse", artikel i Fri tale (2005), s. 107)

Ak ja, de er modige, de forfattere, de har altid været fyrtårne i åndslivet...
Henderson Mullin, Leder, Index on Censorship:

"Retten til talefrihed er stadig forholdsvis ny, og vi er som unge, ikke tilstrækkeligt modne med hensyn til, hvordan vi skal bruge den."
(21.12.2004, BBC News Magazine)

Mullin synes ikke om talen om en ret til at støde, fornærme, krænke.

Men problemet er, at det er meget subjektivt, hvad der støder, fornærmer, krænker. Som BBC News Magazine's Jonathan Duffy formulerer det: "one person's attempt to shock, outrage and offend is another's legitimate form of creative expression".

Det må kunne diskuteres, hvad der er stødende, fornærmende, krænkende.
Og det kan ikke gøres uden i hvert fald en gang imellem at støde, fornærme, krænke.

Kilde (link pr. 20.11.2006):
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/4114497.stm
Sherin Khankan, cand.mag, formand for Kritiske Muslimer:

"Det er denne ret til at hævde to universelle principper samtidig: ytringsfrihed og Koranens hellighed som jeg mener vi må kunne rumme. Dette betyder i praksis at muslimer altid vil anskue ytringsfriheden i forholdet til princippet om Koranens hellighed og at muslimer vil argumentere for at begge principper er hellige for dem og godt kan forenes."
(1.12.2004, Jyllands-Posten, kronik)

Selv for Sherin Khankan, formand for foreningen Kritiske Muslimer (pr. 5.3.2006), bliver der slået knuder på sproget: Der er to universelle principper, men det ene står over det andet.

På den ene side er ytringsfrihed og Koranens hellighed universelle principper, men på den anden side vil "muslimer altid..anskue ytringsfriheden i forholdet til princippet om Koranens hellighed".

Vi andre bemærker, at der ikke er tale om det omvendte. Selv meget kritiske muslimer kan pr. definition ikke anskue koranens hellighed i forhold til princippet om ytringsfriheden.
Når der skal vælges, kommer koranens hellighed (selvfølgelig) før ytringsfriheden, og de to principper er derfor ikke lige universelle.


Citaten er fra en kronik, der findes online hos Kritiske Muslimer (link pr. 5.3.2006).
Omar Shah:

"Synd for ham (Van Gogh) at han ikke længere kan nyde sit perverse kunstværk eller rettere Alhamdullilah (gudskelov) og må Allah swt (den ophøjede) give hans "morder" sabr" (tålmodighed i hårde tider)."
(5.11.2004, Kristeligt Dagblad - opr. Ritzaus Bureau, 4.11.2004)

Imam Fatih Alevs kommentar: "Det var ikke en klog udtalelse at komme med" (samme kilde).
Den hollandske filminstruktør Theo van Gogh blev den 2. nov. 2004 myrdet under en cykeltur i Amsterdam.

Baggrunden var den islamkritiske film Submission. van Gogh havde instrueret den efter et manuskript af det hollandske parlamentsmedlem Ayaan Hirsi Ali. Hun har siden mordet på van Gogh levet under politibeskyttelse på grund af mordtrusler.

Omar Shah havde tidligere jævnligt skrevet i Kristeligt Dagblad, men efter denne udtalelse skrev han ikke mere i avisen.
Souhail Ibrahim, antidiskriminationsforeningen IDFAD:

"Nogle af de unge tror fejlagtigt, at alle i uniform er politifolk. Hvis de har problemer med politiet, lader de det også gå ud over buskontrollører og brandfolk. Derfor vil vi forstærke informationsindsatsen, så de unge kan forstå forskellen."
(9.10.2001, Jyllands-Posten)

Anledningen: Århus politi måtte beskytte brandfolk mod stenkastende ballademagere blandt unge indvandrere i bydelen Gellerup.
Poul Nielsen, Vicekriminalkommissær, Odense:

"Det fyger med trusler og vold...kun ganske få tilfælde anmeldes til politiet."
(10.9.2001, TV2, programmet "Station 2")

Om voldtægter begået af indvandrerdrenge.
Mette Severin, Projektleder, Humlehaveskolen, Vollsmose:

"Kulturen er så forskellig, at jeg vil fraråde min datter...[at gifte sig med en indvandrer].
[Pigerne tør ikke anmelde voldtægterne]...af frygt for repressalier. Mange af pigernes forældre er ikke klar over, hvad der foregår."

(10.9.2001, TV2, programmet "Station 2")

Om voldtægter begået af indvandrerdrenge
Mehmet Ünit Necef, kultursociolog:

"Vi har endnu ikke oplevet, at indvandrerdrenge tvinger en muslimsk pige til oralsex eller voldtager hende. For hvis de gør det, er de færdige.
De ved udmærket godt, at så kommer pigens brødre og øvrige familie og hænger dem i den nærmeste lygtepæl."

(31.12.2000, Politiken)

Underforstået: Vi har oplevet, at indvandrerdrenge tvinger en dansk, ikke-muslimsk pige til oralsex eller voldtager hende.
Poul Chr. Matthiessen, professor i demografi, formand for Carlsbergfondet 1993-2002:

"Jeg mener ikke, at danskerne har fået sandheden at vide. Den nuværende indvandring er uden historisk sidestykke. Den får nogle konsekvenser, som ingen rigtigt vil diskutere, men som rammer midt ned i den danske befolknings kultur, religion og levevis. Det, man i realiteten har ladet ske, er en omfattende ændring af den danske nation. Den helt afgørende faktor bliver den muslimske befolkning. Vil den blive verdsliggjort, eller vil den holde fast i traditioner og måske udvikle sig i mere fundamentalistisk retning. Muslimerne vil givetvis kræve respekt for deres religion, traditioner og skikke, jo større antal de bliver, og det kan støde sammen med dansk kultur."
(29.8.1999, Jyllands-Posten)

Det var ikke mindst Poul Chr. Matthiessens advarsler, som satte gang i det holdningsskifte hos nogle vælgere og nogle politikere, der førte til stramningen af lovgivningen med folketingets vedtagelse af lov nr. L152 af 31. juni 2002.
Salman Rushdie, forfatter:

"Hvad er ytringsfrihed? Uden retten til at fornærme ophører den med at eksistere."
(0.0.1990, In Good Faith, Granta Books)

I sit essay "In Good Faith" forklarer og forsvarer Rushdie (født 1947) sig mod den fatwa - i realiteten en dødsdom - som det iranske præstestyre udstedte den 14. feb. 1989, efter at Rushdie i 1988 havde udgivet romanen The Satanic Verses. De staniske vers udkom på dansk 1989.
Teksten findes på dansk i I god tro & Er intet helligt? : essays (Samlerens forlag: 1990), og indgår i Rushdies essaysamling Imaginary Homelands: Essays and Criticism 1981-1991 (1991).
Profeten Muhammed:

"Og de af jeres kvinder, som gør noget usømmeligt, mod dem skal I kalde fire vidner fra jeres egne rækker, og hvis de bevidner (det), så skal I lukke dem inde i jeres huse, indtil døden rammer dem, eller Allah åbner en vej for dem.
Og hvis to (mænd) af jer begår noget sådant, så skal I straffe dem begge. Men hvis de angrer og forbedrer sig, så vend jer fra dem, thi Allah er Tilgivende, Barmhjertig."

(u.å, Koranen 2001, Sura 4:15-16)

"Usømmelig" betyder her utugtig, uanstændig, men ikke egentligt ægteskabsbrud, der straffes med 100 piskeslag (Sura 24:2).
The Qur'an (2004) gengiver ovenstående således:
"In any of your women commit a lewd act, call four witnesses from among you, then, if they testify to their guilt, keep the women at home until death comes to them or until God gives them another way out.
If two men commit a lewd act, punish them both; if they repent and mend their ways, leave them alone - God is always ready to accept repentance, He is full of mercy."
Profeten Muhammed:

"Muhammad er Allahs Sendebud. De, som er med ham, er hårde mod de vantro, men milde i deres indbyrdes forhold."
(u.å, Koranen 2001, Sura 48:30)

Denne oversættelse er fra Koranen (2001). The Qur'an (2004) siger meget tilsvarende: "Muhammad is the Messenger of God. Those who follow him are harsh towards the disbelievers and compassionate towards each other."
Indvandringen.dk indeholder disse emner lig kapitler:
[Statistiske begreber] [Indvandringen] [Bolig] [Arbejde] [Skole] [Kriminalitet] [Sociale forhold] [Økonomi] [Kultur] [Politik & Love] [Religion] [Medier & Debat] [Antidemokrati & Racisme] [Kilder] [Om dette site] [Figurer] [Citater] [Tidslinie] [Sitemap


info@indvandringen.dk   ©Indvandringen.dk 2018       Denne side er Valid XHTML 1.0 Transitional